dinsdag 21 maart 2017

Voelen, ruiken, proeven

Bevend leg ik mijn wijsvinger en middelvinger op de keel van onze kat. Via mijn vingertoppen resoneren de trillingen tot in mijn pols. Met mijn andere hand streel ik de rug van Streep. Ik voel hoe ze wellustig haar rug kromt. Tussen mijn handen draait ze drie rondjes en gaat dan op mijn blote borstkas liggen. De pluizige vacht kriebelt. Haar nagels zet ze in mijn huid en trekt ze dan weer terug. In en weer uit, in en weer uit. Ik verbijt de pijn. Ik voel hoe ze haar kopje tegen mijn hals vleit. Haar keel houdt op met trillen. De nagels houdt ze in. Roerloos blijf ik liggen. Ik moet mijn nekspieren aanspannen om te voorkomen dat mijn hoofd van het harde kussen glijdt.

De overgave van de kat ontroert mij. Tussen mijn vingers zou ik het keeltje zo dicht kunnen knijpen. Het is tien jaar geleden dat ik een geweer vasthield. Ik vuurde honderden keren af en raakte de tel kwijt hoeveel vijanden ik doodde. Mijn slachtoffers waren net als ik jongens met toekomstdromen. Een handgranaat verbrijzelde de mijne. Liggend op de bank met mijn ogen gesloten, beleef ik de ontploffing opnieuw. Ik zie weer het rondspattende bloed en hoor mezelf om mijn moeder schreeuwen.

Een paar zachte lippen op mijn voorhoofd doen me opschrikken. De kat zet zijn nagels weer in mijn borst. Na twee sprongen over mijn buik en benen voel ik haar niet meer. Een koude luchtstroom veroorzaakt een rilling door mijn hele lijf. Mijn lief pakt mijn hand en schrijft 'Hallo' in mijn handpalm. Ik schrijf 'slapen' in de hare. Ze antwoordt met 'Enge droom?' Ik knik alleen maar. Na nog een kus, ga ik rechtop op de bank zitten. Met mijn handen tast ik net zolang om me heen totdat ik een stuk katoen vind. Met het labeltje aan de achterkant, trek ik het T-shirt over mijn hoofd. Tijdens mijn zoektocht stuit ik op een boek. Met mijn vingers lees ik een paar bladzijden.

Uit de keuken bereiken mij de geuren van gebraden vlees. Ik volg mijn neus, totdat ik haar lijf tegen het mijne voel. De opstijgende hete dampen verraden dat we vlak voor het fornuis staan. Ze duwt me een druif in mijn mond. Ik trek haar een paar stappen naar achteren en lik het zweet uit haar nek. Haar parfum bedwelmt me. Mijn handen laat ik over haar buik glijden en ik knoop het schort los. 

Dit verhaal heb ik gemaild naar www.literairwerk.nl. Het is geplaatst op 13 oktober 2016. Leden van deze site kunnen reageren op het verhaal. Aan de hand van hun opmerkingen heb ik aangepast, zodat het verhaal er hopelijk beter op geworden is. Literair werk spreekt van groeiend werk. Zie ook: www.literairwerk.nl/werk/voelen-ruiken-proeven



Geen opmerkingen: